Турист і паломник → Монсеррат
Приблизно в 50 км від Барселони, на химерно порізаною горе Монсеррат, розташувався старий бенедиктинський монастир - духовний символ і релігійний центр Каталонії. Монастир зберігає національну святиню - статую Богоматері з немовлям, яку тут називають "Чорної мадонною". А сформовані тут ще в 13 столітті музична школа і дитячий хор, існують і донині.
За легендою, одного разу на гору Монсеррат спустилися ангели, і, занудьгувавши від пустельного виду ландшафту, розпиляли її, надавши уламках химерні форми. Втручання небесних сил призвело до утворення 1200 величезних колон з вершинами, схожими на людські фігури, обличчя і абсолютно конкретні предмети.
Висота гірського масиву становить 1236 метрів.
Назва гори досить точно відображає зовнішній вигляд масиву, унікального і за силуетом, і по відношенню до традицій краю. "Монсеррат" перекладається з каталанської як "розпиляна гора":
Перші згадки про священну гору відносяться до кінця 9 століття. Автори збережених до нашого часу манускриптів намагалися розкрити таємницю заселення цього суворого краю, куди раніше боялися заходити навіть пастухи. У письмових джерелах передається легенда, яка чимось нагадує євангельську повість про народження Христа. Пізнім суботнім вечором юні іспанці гнали череду в село, і раптом високо в небі спалахнуло заграва. Воно швидко перетворилося на яскравий сніп світла, стікалися по небу подібно водоспаду. Через кілька миттєвостей небесне полум'я сховалося за скелями, але супроводжувала дійство тиха музика звучала ще деякий час.
Не відразу оговтавшись, здивовані хлопчики розповіли про все односельцям, а ті передали історію єпископу прилеглого містечка Манреса. Святий отець негайно зібрав прихожан, закликавши до себе всіх, і ремісників, і землеробів з навколишніх селищ. Того ж дня урочиста процесія вирушила до місця, де з'явився небесне світло.
Підійшовши до підніжжя гори, люди виявили новоявлену печеру зі світиться фігурою Богоматері, побачили немовля в її лівій руці і блискучий куля у правій. Єпископ вирішив перенести чудесну статую в місто, але та виявилася настільки важкою, що впоратися з нею не змогли десятки чоловіків. Так, за вказівкою згори, кам'яна Діва залишилася в печері, зате гора з тих пір уславилася священною.
Незабаром після цього в околицях Монсеррат з'явилися відлюдники, які обрали житлом відокремлені печери поблизу гори. Втім, істинне відлюдництво тривало недовго: пустельникам доводилося приймати віруючих з усієї округи, які натовпами приходили вклонитися божественної статуї.
Наслідком бурхливого паломництва стало зведення церков: спочатку скромних святилищ, а потім каплиць. Після століть буквально зі скель виросли більш значні храми - архітектурні символи християнської віри. З чотирьох ранніх церков вціліла лише одна, присвячена святому викл, в 1025 року стала центром одного з численних монастирів ордена Cвятого Бенедикта Нурсійського.
Статут спілки створювався з урахуванням суворого клімату західних країн, завдяки чому орденські ченці могли селитися там, де вважали за потрібне, навіть у найглухіших місцях, подібних околицях гори Монсеррат. Ченці давали обітниці бідності, послуху, мовчання, сталості місця. Останній означав клятву не залишати обитель, як би не склалися обставини. Судячи з документів, це обіцянка виконувалося, про що, крім того, свідчить широке монастирське кладовище.
Засновник монастиря вчений чернець Oliba:
Знаменною подією в житті монастиря Монсеррат стало відкриття в 1223 році першої в Європі музичної школи для хлопчиків. Сформований на її основі хор існує до цих пір, причому в якості самого престижного в Іспанії.
Поява школи на території обителі означало кінець відлюдництва. Ченцям, які бажали усамітнення, довелося відправитися в печерні скити, а інші, і таких було більше, чи не цуралися спілкування зі світськими, приймаючи паломників, хворих, стражденних і просто цікавих, кому була цікава історія цього унікального місця. Незабаром сюди почали стікатися віруючі з усіх кінців Іспанії.
Бенедиктинський орден служить в Монсеррате вже більше тисячі років. В даний час в монастирі мешкає близько 80 ченців. На ніхвозложена робота з безпосереднього прийому та обслуговування прибувають в Монсеррат паломників і турис. Для паломників на території монастиря працюють чернеча готель, будівля з келіями. У вільний час монахи займаються творчістю, а також виробляють власні натуральні продукти: вино, лікери, торти, мед, сир, горіхи.
На території монастиря існує найстаріша монастирська бібліотека. Потрапити в неї вкрай непросто. У ній зберігаються рукописні середньовічні книги, а також видання монастирської друкарні, що з'явилася в 15 столітті. Друкарня належить до числа найстаріших на Іберійському півострові. Збори бібліотеки налічує більше 300 тисяч томів, 400 з яких - рукописні. Найцінніший манускрипт бібліотеки - збірник 14 століття Llibre Vermell, що містить десять середньовічних пісень. Доступ до бібліотеки дозволений тільки вченим зі світовим ім'ям, і тільки чоловічої статі. Винятків донині зроблено не було.
До монастиря прокладена підвісна канатна дорога, а з 2003 року функціонує зубчаста залізниця «Cremallera de Montserrat»:
Головним собором монастиря є Базиліка Діви Марії Монсерратська. Перший собор тут був побудований ще в 16 столітті, але під час Пиренейских воєн в 1811 році він був розграбований і спалений Наполеоном.
У тому ж році почалося будівництво сучасного собору. Будівельні роботи були закінчені в 1901 році.
Щодня на годину дня в храмі звучить гімн діві Марії у виконанні того самого хору хлопчиків Escolania de Montserrat. Хор рідко залишає стіни монастиря, виступаючи в інших містах тільки кілька разів на рік.
На верхньому ярусі собору, прямо над вівтарем, розташувалася головна святиня монастиря і всієї Каталонії - статуя Богоматері з немовлям на колінах, яка приваблює в монастир паломників з усього світу. За свій темний колір 95-сантиметрова статуя отримала назву «Чорна мадонна», а каталонці ласкаво величають її La Moreneta ("смугляночка").
Якщо вірити переказам, чудотворної скульптури стосувалися руки двох з дванадцяти учнів Ісуса Христа. За легендою, образ Богоматері вирізав з цільного дерева апостол-художник Лука, а в Монсеррат доставив апостол-проповідник Петро. Невідомо, де святиня зберігалася 8 століть, але в пору завоювання Барселони маврами хтось бачив її в тій самій печері, поруч з кам'яною Богоматір'ю. У свою чергу фахівці відносять створення дерев'яної фігури до 12 сторіччя.
Теперішня, виконана в характерному романському стилі, скульптура Богоматері має темне забарвлення. Швидше за все, художник покрив своє творіння спеціальним розчином для захисту від висихання і деревних жучків. Невблаганний дію часу і дим, що йшов від свічок і масляних ламп, які висвітлювали зал старої церкви, зумовили початок процесу окислення, тому лак швидко потемнів.
Сьогодні кожен каталонець вважає своїм обов'язком хоча б раз на рік піднятися на священну гору, щоб вклонитися Чорній Мадонні. Не випадково в окрузі існує приказка «Той не буде щасливий у шлюбі, хто не приведе свою наречену в Монсеррат». Іменем Монсеррат майже всі каталонці називають свіх новонароджених дочок, хоча далеко не кожна жінка використовує своє перше ім'я, вірніше, одне з трьох, даних при народженні, в якості основного.
Всього для підйому в гору і проходу по схилах гори існують близько 10 піших туристичних маршрутів. Гірські стежки навколо монастиря щедро прикрашені майолікою - це різновид кераміки, що виготовляється з обпаленої глини з використанням розписної глазурі. Ця техніка проникла до Іспанії з країн Середньої, Центральної і Передньої Азії в середні століття.
А на східному краю Монсеррат архітектор Жузеп Субіракс вибудував щаблі символічної сходи у вічність: камінь - вогонь - земля - рослина - тварина - людина - ангел - небо - творець.
За легендою, одного разу на гору Монсеррат спустилися ангели, і, занудьгувавши від пустельного виду ландшафту, розпиляли її, надавши уламках химерні форми. Втручання небесних сил призвело до утворення 1200 величезних колон з вершинами, схожими на людські фігури, обличчя і абсолютно конкретні предмети.
Висота гірського масиву становить 1236 метрів.
Назва гори досить точно відображає зовнішній вигляд масиву, унікального і за силуетом, і по відношенню до традицій краю. "Монсеррат" перекладається з каталанської як "розпиляна гора":
Перші згадки про священну гору відносяться до кінця 9 століття. Автори збережених до нашого часу манускриптів намагалися розкрити таємницю заселення цього суворого краю, куди раніше боялися заходити навіть пастухи. У письмових джерелах передається легенда, яка чимось нагадує євангельську повість про народження Христа. Пізнім суботнім вечором юні іспанці гнали череду в село, і раптом високо в небі спалахнуло заграва. Воно швидко перетворилося на яскравий сніп світла, стікалися по небу подібно водоспаду. Через кілька миттєвостей небесне полум'я сховалося за скелями, але супроводжувала дійство тиха музика звучала ще деякий час.
Не відразу оговтавшись, здивовані хлопчики розповіли про все односельцям, а ті передали історію єпископу прилеглого містечка Манреса. Святий отець негайно зібрав прихожан, закликавши до себе всіх, і ремісників, і землеробів з навколишніх селищ. Того ж дня урочиста процесія вирушила до місця, де з'явився небесне світло.
Підійшовши до підніжжя гори, люди виявили новоявлену печеру зі світиться фігурою Богоматері, побачили немовля в її лівій руці і блискучий куля у правій. Єпископ вирішив перенести чудесну статую в місто, але та виявилася настільки важкою, що впоратися з нею не змогли десятки чоловіків. Так, за вказівкою згори, кам'яна Діва залишилася в печері, зате гора з тих пір уславилася священною.
Незабаром після цього в околицях Монсеррат з'явилися відлюдники, які обрали житлом відокремлені печери поблизу гори. Втім, істинне відлюдництво тривало недовго: пустельникам доводилося приймати віруючих з усієї округи, які натовпами приходили вклонитися божественної статуї.
Наслідком бурхливого паломництва стало зведення церков: спочатку скромних святилищ, а потім каплиць. Після століть буквально зі скель виросли більш значні храми - архітектурні символи християнської віри. З чотирьох ранніх церков вціліла лише одна, присвячена святому викл, в 1025 року стала центром одного з численних монастирів ордена Cвятого Бенедикта Нурсійського.
Статут спілки створювався з урахуванням суворого клімату західних країн, завдяки чому орденські ченці могли селитися там, де вважали за потрібне, навіть у найглухіших місцях, подібних околицях гори Монсеррат. Ченці давали обітниці бідності, послуху, мовчання, сталості місця. Останній означав клятву не залишати обитель, як би не склалися обставини. Судячи з документів, це обіцянка виконувалося, про що, крім того, свідчить широке монастирське кладовище.
Засновник монастиря вчений чернець Oliba:
Знаменною подією в житті монастиря Монсеррат стало відкриття в 1223 році першої в Європі музичної школи для хлопчиків. Сформований на її основі хор існує до цих пір, причому в якості самого престижного в Іспанії.
Поява школи на території обителі означало кінець відлюдництва. Ченцям, які бажали усамітнення, довелося відправитися в печерні скити, а інші, і таких було більше, чи не цуралися спілкування зі світськими, приймаючи паломників, хворих, стражденних і просто цікавих, кому була цікава історія цього унікального місця. Незабаром сюди почали стікатися віруючі з усіх кінців Іспанії.
Бенедиктинський орден служить в Монсеррате вже більше тисячі років. В даний час в монастирі мешкає близько 80 ченців. На ніхвозложена робота з безпосереднього прийому та обслуговування прибувають в Монсеррат паломників і турис. Для паломників на території монастиря працюють чернеча готель, будівля з келіями. У вільний час монахи займаються творчістю, а також виробляють власні натуральні продукти: вино, лікери, торти, мед, сир, горіхи.
На території монастиря існує найстаріша монастирська бібліотека. Потрапити в неї вкрай непросто. У ній зберігаються рукописні середньовічні книги, а також видання монастирської друкарні, що з'явилася в 15 столітті. Друкарня належить до числа найстаріших на Іберійському півострові. Збори бібліотеки налічує більше 300 тисяч томів, 400 з яких - рукописні. Найцінніший манускрипт бібліотеки - збірник 14 століття Llibre Vermell, що містить десять середньовічних пісень. Доступ до бібліотеки дозволений тільки вченим зі світовим ім'ям, і тільки чоловічої статі. Винятків донині зроблено не було.
До монастиря прокладена підвісна канатна дорога, а з 2003 року функціонує зубчаста залізниця «Cremallera de Montserrat»:
Головним собором монастиря є Базиліка Діви Марії Монсерратська. Перший собор тут був побудований ще в 16 столітті, але під час Пиренейских воєн в 1811 році він був розграбований і спалений Наполеоном.
У тому ж році почалося будівництво сучасного собору. Будівельні роботи були закінчені в 1901 році.
Щодня на годину дня в храмі звучить гімн діві Марії у виконанні того самого хору хлопчиків Escolania de Montserrat. Хор рідко залишає стіни монастиря, виступаючи в інших містах тільки кілька разів на рік.
На верхньому ярусі собору, прямо над вівтарем, розташувалася головна святиня монастиря і всієї Каталонії - статуя Богоматері з немовлям на колінах, яка приваблює в монастир паломників з усього світу. За свій темний колір 95-сантиметрова статуя отримала назву «Чорна мадонна», а каталонці ласкаво величають її La Moreneta ("смугляночка").
Якщо вірити переказам, чудотворної скульптури стосувалися руки двох з дванадцяти учнів Ісуса Христа. За легендою, образ Богоматері вирізав з цільного дерева апостол-художник Лука, а в Монсеррат доставив апостол-проповідник Петро. Невідомо, де святиня зберігалася 8 століть, але в пору завоювання Барселони маврами хтось бачив її в тій самій печері, поруч з кам'яною Богоматір'ю. У свою чергу фахівці відносять створення дерев'яної фігури до 12 сторіччя.
Теперішня, виконана в характерному романському стилі, скульптура Богоматері має темне забарвлення. Швидше за все, художник покрив своє творіння спеціальним розчином для захисту від висихання і деревних жучків. Невблаганний дію часу і дим, що йшов від свічок і масляних ламп, які висвітлювали зал старої церкви, зумовили початок процесу окислення, тому лак швидко потемнів.
Сьогодні кожен каталонець вважає своїм обов'язком хоча б раз на рік піднятися на священну гору, щоб вклонитися Чорній Мадонні. Не випадково в окрузі існує приказка «Той не буде щасливий у шлюбі, хто не приведе свою наречену в Монсеррат». Іменем Монсеррат майже всі каталонці називають свіх новонароджених дочок, хоча далеко не кожна жінка використовує своє перше ім'я, вірніше, одне з трьох, даних при народженні, в якості основного.
Всього для підйому в гору і проходу по схилах гори існують близько 10 піших туристичних маршрутів. Гірські стежки навколо монастиря щедро прикрашені майолікою - це різновид кераміки, що виготовляється з обпаленої глини з використанням розписної глазурі. Ця техніка проникла до Іспанії з країн Середньої, Центральної і Передньої Азії в середні століття.
А на східному краю Монсеррат архітектор Жузеп Субіракс вибудував щаблі символічної сходи у вічність: камінь - вогонь - земля - рослина - тварина - людина - ангел - небо - творець.